Berikutan daripada PBS B5DL1E1, cikgu sudah memilih untuk melakukan perbahasan. Mengikut kumpulan yang terdiri daripada 4-3 pelajar. Berikut adalah tajuk-tajuk yang akan dilakukan.
- Tinggal di kampung lebih baik daripada tinggal dibandar
- Belajar sendiri lebih baik daripada mengikuti kelas tusyen.
- Membawa bekalan makanan ke sekolah lebih baik daripada membeli makanan di kantin.
- Menyambung pelajaran ke IPTA lebih baik daripada memilih ke IPTS.
- Sekolah SBP, MRSM lebih baik daripada sekolah harian?
- Masalah pelajar lari daripada rumah adakah salah ibubapa?
- Perlukah Ibu bapa sering mendengar cakap anak-anaknya? membuatkan anak-anak menjadi manja.
- Sukan lebih baik daripada akademik?
- Belajar secara online lebih baik daripada belajar di perpustakaan atau sendiri?
- Mempunyai pekerjaan yang bergaji tinggi lebih baik daripada pekerjaan mempunyai gaji yang rendah?
Ciri-ciri Perbahasan yang baik
Ciri-ciri Perbahasan
1. Hujahan menggunakan ayat yang jelas. Teratur dan
tertib semasa berhujah.
2. Pemilihan perkataan: kata-kata yang digunakan dalam perbahasan
mestilah tepat
dengan maksud yang ingin disampaikan.
dengan maksud yang ingin disampaikan.
3. Penyebutan: disaran menggunakan sebutan baku dan lagu bahasa atau
rentak
yang lazim orang gunakan semasa berbincang
yang lazim orang gunakan semasa berbincang
4. Kehalusan bahasa iaitu ciri yang memperlihatkan kesopanan
dan kesantunan
berbahasa semasa berhujah- sewajarnya tidak menyinggung perasaan pihak lain.
berbahasa semasa berhujah- sewajarnya tidak menyinggung perasaan pihak lain.
5. Penyampaian hujah merupakan proses pembentukan dan
pengeluaran buah
fikiran- bergantung pada penguasaan bahasanya.Hujah menjadi bernas apabila
disampiakan dengan pengeluran buah fikiran yang baik.
fikiran- bergantung pada penguasaan bahasanya.Hujah menjadi bernas apabila
disampiakan dengan pengeluran buah fikiran yang baik.
6. Gerak laku: sewasktu perbahasan dimaksudkan dengan peraturan
paralinguistik
yang sesuai dalam konteks budaya sesuatu masyarakat bahasa.
yang sesuai dalam konteks budaya sesuatu masyarakat bahasa.
7. Maklumat bersama: maklumat inti dan maklumat tambahan-merupakan
jenis
maklumat yang disampaikan atau diperoleh melalui perbahasan.
maklumat yang disampaikan atau diperoleh melalui perbahasan.
Kesimpulan
Perbahasan merupakan pertemuan antara individu-individu yang tidak sama dari segi taraf sosial dan peranan. Fairclough - ianya memerlukan usaha yang berhati-hati dalam menggunakan bahasa sewaktu perbahasan. Apa jua jenis perbahasan - kajian wacana bahasa memerlukan peraturan tertentu dalam peristiwa bahasa perbahasan.
Perbahasan merupakan pertemuan antara individu-individu yang tidak sama dari segi taraf sosial dan peranan. Fairclough - ianya memerlukan usaha yang berhati-hati dalam menggunakan bahasa sewaktu perbahasan. Apa jua jenis perbahasan - kajian wacana bahasa memerlukan peraturan tertentu dalam peristiwa bahasa perbahasan.
- Cara berhujah yang menyakinkan dan menarik
- Cara pengucapan yang tidak keterlaluan
- Ketetapan memilih isi/isu yang dibahas
- Penggunaan bahasa baku
- Terdapat keragaman ayat
- Penggunaan kosa kata yang luas
- Kejelasan dan kelancaran sebutan
- Kesesuaian intonasi dan nada
No comments:
Post a Comment